Çakır dikeni yeşildir, aldanılır,
Kavgalarda, gezintilerde, çocuk keşiflerinde
Ah, yaralandım diyebilirsiniz.
Ellerimi kanatan bütün dikenleri bağışlıyorum.
Sonra sonra açılan boşluklardan
Sevdiğiniz, dost olduğunuz, bel bağladığınız
Birinin kayıp gittiğini hatırlarsanız,
Sessizce… ah, yaralandım diyebilirsiniz,
Beni tek başıma bırakıp giden bütün ölenleri bağışlıyorum.
Başıboş gezdiğiniz bahar günlerinde,
Kalb ağrısı, kalb yarası dedikleri
İlk aşkınızın acıları başlar,
Ah, yaralandım diyebilirsiniz,
Kalbimi kıran bütün kadınları bağışlıyorum.
Sonra gezip göreceksiniz, öğreneceksiniz,
Hele Paşalıdan Fakılıya, o sonsuz ekenekte,
Kökünü tarla faresinin kemirdiği buğdaya,
Buğdaya benziyeceksiniz…
Bir acı, bir acı ki kemirecek kalbinizi kökünden,
Gezdikçe, gördükçe, öğrendikçe,
Bütün acılardan gayri, üstün ve ağır,
O acıyı çekeceksiniz ömrünüzce.
Buğday misali, köksüz, kemirilmiş,
Yerlere serili, başlarınız düşmüş,
Yatacaksınız aynı toprağın üstünde,
Kıraç yorgan bin yılları örtmüş...
Bu acıda ne çocukluk, ne ölüm, ne aşk,
Yalnızca bir tek şey gizli GÜNAHLARIMIZ...
Çekeceğiz gördükçe, gezdikçe, öğrendikçe,
Çünkü bağışlayamayız hiç bir zaman KENDİ KENDİMİZİ...
Ceyhun Atuf KANSU
25 Aralık 2012 tarihine kadar ödev ile ilgili genişletilmiş özetleri sisteme giriniz.
04 Ocak 2013 tarihine kadar sunumlarınızı hazırlayıp e-posta yolu ile (ssates@anadolu.edu.tr) iletinizz.
Sunum tarihi için mazeret programınız olup olmadığınızı en kısa zamanda iletiniz. 04 Ocak'ta mazeret dersiniz varsa sunumlar finallerde ders finalinden sonra yapılacaktır.
Ödev değerlendirme ölçütleri:
o Ödev takvimine bağlı kalma %10
o Ödevin yazım kurallarına göre yapılması %10
o Ödev özgünlüğü ve içeriği %55
o Ödev sunumu değerlendirmesi %20
o Dönem içi uygulamalar %15
Sunum için önerilerİndirmek için tıklayınız
Grup Adı "Compass"
YanıtlaSilŞehir Havaalanlarından Havaalanı Şehirlerine
Dünya çapındaki büyük şehir hava alanlarının rolü, işlevi ve yüklendiği anlamlar ekonomik değişim ve işbirliğinin sonucu olarak son birkaç yılda oldukça fazla değişti. Modern havaalanları alışılmış havaalanlarından ve havaalanının gelişmesinin etrafında yatan sebeplerden oldukça farklıdır ve bu gelişim havaalanlarıyla alakalı karmaşık rol ve ilişki anlayışları tarafından tanımlanmalıdır.
Kasarda (2001) havaalanlarının ulaşımın şehir büyümelerine indirgendiği tarihin gelişiminin şehir gelişiminin beşinci dalgası olduğuna inanır. Büyük şehirler yüzlerce yıldır deniz limanlarının ve su ulaşım hatlarının olduğu yerlerde konuşlanmışlardır. 18. ve 19. Yüzyıllarda demir yolunun insan hayatına girmesi yeni yerleri ulaşıma açmıştır ve bu durum 20. Yüzyılda karayollarının ve otobanların gelişmesi ile devam etmiştir.21. yüzyılda Kasarda büyük havaalanı kapılarının şehirleşme bağlantılarına yönlendirildiği ticari aktivitelerinin boyutsal odaklanmasının oluşturulduğunu iddia etmektedir: aerotropolis.
Avusturalya da kolayca fark edilebilen şey, havaalanlarının oldukça hızlı bir şekilde büyük iş merkezlerinin çeşitli özelleştirilme stratejileriyle büyümesidir.Commonwealth hükümeti büyük şehir ya da bölge havaalanlarının özel kuruluşlara ve sendikalara yönlendirir ve 1990ların sonlarından itibaren bu kuruluşlar bu işten,havaalanıyla alakalı artan talepten ve daha geniş ticari ilerlemelerden faydalanmak için özel şekilde konumlanmıştır. Bu işlemde, havaalanları ‘iyi kamu’ ulaşım ağından havacılığın havayolu ‘işi’nin bir parçası olduğu kar merkezli ticari işlere dönüşmüştür. Daha geniş bir metropolitan bakış açısından, havaalanları arazi kullanımı, ulaşım, çevresel etkiler ve ortak ilişkilerinin büyümesinden kaynaklanan önemli alt bölge aktivite merkezleri olarak ifade edilmektedir.
Bu değişimlerin bir sonucu olarak, havaalanı etkileri şu anda hem havaalanı operatörleri hem de çevre şehirlerde ve bölge etrafında göz önünde bulundurulabilir değişiklikler ortaya çıkarmıştır. Havaalanları daha uzun süre hizmet ettiği şehirden soyutlanmış şekilde kalamaz.
Havaalanı Şehri Gelişimi İçin Planlama Destek Sistemi
Dünyadaki birçok havaalanı arazi yapılarını değiştirmektedir ve bu değişim stratejisi havacılığın gelişimi ile entegre edilmektedir. Ticari ve endüstriyel alanlar olarak havaalanları gelişmek için “havaalanı şehri” kavramını benimsemektedir. Havaalanı gelirlerini desteklemek için endüstriyel araziler kullanılır.
Havaalanlarındaki değişen bu yaklaşım, hem havaalanı hem de belediye planlamacılarını ilgilendirmektedir. Geleneksel modellerde, havaalanı planlayıcıları ile şehir planlayıcıları işlerini yaparken hiçbir şekilde ortak hareket etme gereği duymazken, “havaalanı şehri” yaklaşımında bu iki birim birbiriyle sürekli ilişki halinde olma durumuna gelmiştir. Bu ilişki doğrultusunda, havaalanı operasyonel planlama ve bölgesel planlama entegrasyonunda çeşitli zorluklar ortaya çıkmaktadır. Bu zorlukları ortadan kaldırmak, çelişen paydaş çıkarlarını tek bir ortak noktada entegre edebilmek için bir “planlama destek sistemi” ne gereksinim var olmaktadır.
Planlama destek sistemi”; herhangi bir coğrafi bilgi ve mekansal modelleme sistemidir. Sistem, kamu desteği ya da özel tanımlanmış herhangi bir mekansal ölçekte ve belirli bir planlama dahilinde geliştirilmektedir.
Grup Adı "Compass"
YanıtlaSilYeniden düzenlenmiş havaalanları için ulaşım yolu seçimi
Yeni Atina Uluslar arası Havalimanı
Hava taşımacılığı pazarı son yıllarda önemli değişiklikler elde etti.1978 de birleşik devletler havacılık pazarı tek bir hareketle değiştirildi. Yukarıdaki hareket nedeniyle olan, gösterilen değişiklikler dünyaca benzer değişikliklere itti.1994 Şikago toplantısında katı hakları ve yumuşak kontrol eden devletler arasındaki iki taraflı anlaşmaları rekabetçi güçlerin baskılarının uluslar arası hava taşımacılığı yönetimiyle sürdürdü. Sonuç olarak, açık gökyüzü anlaşmaları ortaya çıktı ve iki taraflı anlaşmalar daha da ulaşılabilir hale geldi. Birleşik devletlerin yerel değişimlerinin uygulamasına kıyasla, Avrupa birliği 1988 ve 1997 yıllar arası ilerleyen bağımsız yaklaşımla tek bir havacılık pazarını üç yönetilen paketle uygulamaya geçirdiler. 1997 den beri birlik içinde tüm Avrupa birliği taşıyıcıları tüm havaalanlarında çalıştırılmaya açıktır .
Yolcu analizleri
Yolcu davranışlarını anlamak için onların önceliklerinin ve isteklerinin belirlenmesi gerekmektedir ve bunun gelecekteki ihtiyaçları karşılayabilmesi için de havaalanı alt yapı dizaynı kararları ile desteklenmesi gerekmektedir. Bu kararlara örnek verilmesi gerekirse;
• Park hizmetlerinin talep araştırmalarını geliştirmek ve pak hizmeti ücretlendirme politikalarının oluşturulması
• Ağdaki trafik hacminin tahmin edilmesi ve havaalanlarında buna göre istenilen seviyeyi sağlamak için müdahalelerin dizayn edilmesi
• Şehir dışı ve havaalanı arasında raylı sistemlerin geliştirmenin desteklenmesi
• Havaalanı kara trafiğinin tahmin edilmesi ve yönetilmesi
Avrupa’nın en işlek havaalanları listesi
YanıtlaSil1. United Kingdom London Heathrow Airport London
2. France Paris-Charles de Gaulle Airport
3. Germany Frankfurt Airport Frankfurt
4. Netherlands Amsterdam Airport Schiphol
5. Spain Madrid Barajas Airport Madrid
6. Germany Munich Airport Munich
7. Italy Leonardo da Vinci-Fiumicino Airport Rome
8. Turkey Atatürk International Airport Istanbul
9. Spain Barcelona El Prat Airport Barcelona
10. United Kingdom London Gatwick Airport London
11. France Paris-Orly Airport
12. Russia Domodedovo International Airport Moscow
13. Turkey Antalya Airport Antalya
14. Switzerland Zurich Airport
15. Spain Palma de Mallorca Airport Palma de Mallorca
16. Denmark Copenhagen Airport Copenhagen
17. Russia Sheremetyevo International Airport Moscow
18. Austria Vienna International Airport Vienna
19. Norway Oslo-Gardermoen Airport Oslo
20. Germany Düsseldorf International Airport Düsseldorf
3. yorum da Grup Compass' e aittir
SilGrup Adı: Feriha
YanıtlaSilULAŞTIRMA NEDİR?
İnsanların, malların, haberlerin bir yerden bir yere aktarılmasını, iletilmesini sağlayan işlerin ve araçların tümüne ulaştırma denir.
+ Ulaştırma Çeşitleri: karayolu, havayolu, denizyolu, demiryolu, boru hatları.
- Ulaştırma birimleri birbirleriyle senkronize bir biçimde hareket edecek şekilde hazırlanmıştır. Karayolu, havayolu, denizyolu ve demiryolu hep insanların ve eşyaların bir yerden bir yere ulaşmasını sağlamak amacıyla ortaklaşa bir şekilde hizmet ederler. Örneğin; havayolu ile seyahat etmeden önce havaalanına gitmek için kara yolunu hatta daha uzak bir yerden geliyorsanız demiryolunu kullanabilirsiniz. Aynı şekilde boru hatları da insanlara gerekli hizmetlerin ulaşması için hizmet eder. Temel ihtiyaçlardan olan yakıtlar bu boru hatları sayesinde insanlara ulaşır.
+ Ulaştırma Planları: Bugünkü karakteristiklere dayanılarak, plan dönemi içinde olacağı belirlenen ulaşım taleplerine göre; kentsel ve çevresel alanda ulaşım sistemini, ulaşım ağını, standart ve kapasiteleri ile ulaşımın türlere dağılımını, toplu taşınım, hareketli ve duran trafik ve yayalaştırma konularında gereken ayrıntıları ve geometrik düzenlemeleri, kısa ve uzun dönemde sorunlara çözüm önerilerini içeren planlardır.
Ulaşım planı yerleşmenin imar planıyla karşılıklı etkileşir ve onunla bütünleşir biçimde ele alınır.
Farklı plan kademelerinde, yerleşmelerin büyüklük ve nitelikleri ile gelişme aşamalarına göre değişik ölçüm ve araştırmalara dayalı olarak farklı amaç ve kapsamda ulaşım planları üretilir.
+ Hava Taşımacılığı
Hava taşımacılığı, hava limanları arasında yapılan, hızlı ve zaman açısından büyük bir avantaja sahip taşıma yöntemidir.
- Hava Taşımacılık Planları
Hava yolu rota belirleme, pazar geliştirme ve filo planlama açısından hava trafiğini tahmin etme ve hava alanı tesis geliştirmeye yönelik ayrıntılı biçimde kullanılan planlar.
Bu planlarda uzmanlar en verimli ve en uygun planı yapmak için çeşitli kaynaklardan ve araçlardan faydalanırlar. Radar sistemleri, haritalar, hava taşımacılığında kullanılacak hava araçlarına ait teknik veriler kullanılır.
GRUP ADI : HAVA CIVA
YanıtlaSilKONU : Havaalanı terminal binaları içerisinde yolucu akışı kavramını ve önemini açıklayınız ? Havaalanında yolcu akışının izlenmesi ve ölçülmesi için kullanılan teknolojiler en az 5 örnek veriniz . Havalimanındaki farklı yolcu davranışları üzerine yapılmış en az 5 örnek çalışma veriniz . Havaalanı terminal binalarında yolucu akışının kolaylaştırılması için kullanılan teknolojiler nelerdir?
1. Giriş
Havalimanları, ulaşım sektörü içersinde sahip oldukları hayati konumdan dolayı dünyada daima önemli yerler olarak bilinmektedir. Ulaşım sektörü içersinde en hızlı olmanın verdiği avantaj gün geçtikçe havacılık sektörünün daha çok gelişmesini sağlamıştır. Gelişen havacılık sektörü beraberinde oldukça artan yolcu sayısını da getirmiştir. Yolcu sayısının fazlalığı terminal içersinde yolcu akışının düzenli tutulmasını ve doğru olarak koordine edilmesini gerektirmiştir. Bu bağlamda havalimanı terminal binası içersinde yolcu akışı kavramının, havalimanı terminal binası içersinde yolcu akışının öneminin, havalimanında yolcu akışının izlenmesi ve ölçülmesi için kullanılan teknolojileri n, havalimanındaki farklı yolcu davranışlarının, havalimanında yolcu akışının kolaylaştırılması için kullanılan teknolojilerinin daha iyi anlaşılması gerekmiştir. Bu yazıda bu kavramları açıklamaya çalışacağız. Havalimanı terminal binası içersinde yolcu akışı ve düzenlenmesi bu araştırma içersinde kısmen sizlere sunulmuştur.
2. Havaalanı Terminal Binaları İçerisinde Yolcu Akışı
Günümüzde havayolu taşımacılığı gelişen teknoloji ve insanların bilinçlenmesi ile birlikte artık daha çok tercih edilen bir ulaşım türü olmuştur. Önceki yıllarda sadece gelir seviyesi yüksek kişilerin kullanabildiği havayolu artık artan rekabetle birlikte herkesin kullanabildiği bir ulaşım türü olmuştur.
Bir havaalanında yolcuların, terminal binasına girişinden uçağa binene kadar yolcuların geçirdiği süreçlerin tümüne yolcu akışı denir. Yolcu akışının hızlı olması için terminal binaların mimari yapısı çok önemlidir. Terminal binalarının çok katlı olması, gelen yolcu-giden yolcu diye ayrılması yolcu akışının daha hızlı olmasına önemli ölçüde etki eder. Bu hızı daha da arttırmak için terminal binaları değişik tiplerde yapılmaktadır. Bunlar:
a) Doğrusal
b) Dalga kıran
c) Uydu
d) Standart
e) İskele
f) Basit
Her tipin kendine özgü yolcu akışını hızlandırmaya yönelik özellikleri bulunmaktadır. Böylece akışın daha da hızlanması amçlanmıstır.
3. Havaalanı Terminal Binaları İçerisinde Yolcu Akışının Önemi
Havalimanlarında yolcu akışının düzensiz olması en büyük problemlerden biridir. Havacılık otoriteleri ve havalimanı işletmelerinin öngördüğü şekilde verimliliğin arttırılması ve gecikmelerin önlenmesi için mümkün olan en iyi şekilde yolcu akışı sağlanmalı ve yoğunlaşmalar önlenmelidir. Yolcu akışının düzensizliği nedeniyle oluşan kuyruklar ve yoğunlaşmalar bir havalimanı işletmecisinin istediği en son şeydir. Check-in departmanları önünde oluşan yoğunlaşmalar, yurtdışı uçuşlar için pasaport kontrolü sırasında oluşan yoğunlaşmalar ve bunlar gibi yolcuların zorunlu olarak yapması gereken işlemlerin arasında düzenli bir şekilde yolcu akışının sağlanamaması yolcuların uçağa yetişememesine, kimi zaman uçakların geç kalkmasına hatta IFPS sisteminden düşmesine neden olabilmektedir. Bunların önlenmesi ve yolcuların zamanında istedikleri yere ulaşabilmelerinin sağlanması için yolcu akışı çok önemlidir.
4. Havaalanında Yolcu Akışının İzlenmesi ve Ölçülmesi İçin Kullanılan Teknolojiler
SilHavacılıkta yolcu sayısının milyonları aşmasıyla beraber havalimanlarındaki yoğunluk da artmıştır. Bu artış bir takım problemleri de beraberinde getirmiştir. Bu sorunların çözümü ya da en aza indirgenmesi için ileri teknolojinin yardımıyla bazı sistemler geliştirilmiştir. Bunlar; kamera donanımları, insan tanıma sistemleri, otomatik insan sayma sistemi, simülasyon sistemi, havaalanı kuyruk yönetimi vs.dir.
4.1. Kamera Donanımları
Dünya havalimanları terörist saldırıları gibi ciddi tehditler altındadır. Yolcuların ve personelin zarar görmesini engellemek için dünya çapında değişik sistemler kullanılır. Bunların başında insanların üzerindeki eşyaların belirlenmesinde kullanılan X-ray cihazlarının yanı sıra termal kameralar gelir. Termal kamera sistemleri bunun en başında bulunmaktadır. Diğer kamera ve sensörlerin yanında termal kameralar güvenlik operatörlerinin karanlıkta görmesine yardımcı olur. Ayrıca kameralar havalimanında görsel olarak akışı ve yolcu davranışlarının takip edilmesinde yetkililere önemli ölçüde bilgi sağlarlar. Havaalanları insan yoğunluğunun fazla olduğu yerler olduğu için zaman zaman kargaşa çıkabilmektedir. Bu gibi akışı engelleyecek sorunlar kameralar yardımıyla hemen tespit edilir ve anında sorunun çözümü için adım atılır. Herhangi bir şekilde oluşan yoğunluk ve sıkışıklık, kameralar vasıtasıyla belirlenerek yetkili kişilere bildirilir.
4.2. İnsan Tanıma Sistemleri
Havaalanı; güvenlik, müşteri hizmetleri ve verimliliğin ilerlemesi için iris, yüz, parmak izi tanıma ve el geometrisi teknolojilerinden yararlanan prim biyometrik tanımlama yapan sistemlerdir. Doğrulama, izleme, uyarı, raporlama ve tüm havaalanındaki yolcu hareketlerinin izlenmesini sağlar. Güvenliğin artırılması ve doğrulama, izinsiz girişlerin tespiti ve önlenmesi, video analitik tespit, izinsiz olarak sokulmuş nesneler, yolcuların yolculuk sürelerini izlemekte ve havaalanı simülasyon sisteminin geliştirilmesini desteklemektedir. Bu sistemler insan akışını kolaylaştırmakta ve güvenlik taraması süresini önemli ölçüde kısaltmaktadır.
4.3. İnsan Sayma Sistemleri
1994 yılından bu yana havaalanlarındaki teknoloji, insan sayma yönünde geliştirilmiştir. Bu teknoloji havaalanı sektörü için sıra bekleme zamanı, izleme ve kalabalığın yoğunluğu analizi gibi yenilikler getirmiştir. Canlı ve tarihsel raporlamaya, hızlı tepki ve doğru yolcu sayısını yönetmeye yardımcı olmak için yolcu akış oranları bu sistemlerle ulaşılabilinmektedir. İnsan sayma sistemi, iş zekası çözümleri için gerçek zamanlı insan trafik, ölçüm ve analiz sistemidir. Otomatik yolcu sayma sistemleri, istasyonu veya terminal değişiklik ve yenilik etkisini değerlendirmesine yardımcı olur. Bunun yanında yolcu akışında iyileştirmeler gerekli olduğu durumları da gösterebilir. İnsanların girişi ve kullanıcıların iş performansını iyileştirmek için gerekli stratejik kararlar verir, üretim faaliyetleri hakkında kesin veri sağlar. Yöneticilerin, etkin insan trafiğini görmesine ve böylece plan ve kaynakları etkileyen faktörleri düzenlemesine yardımcı olur. Gelen yolcular hangi bölümlerde ne kadar kalıyor, yolcu yoğunluğunun zaman dilimleri hangileri, gün içerisindeki yoğunluk dağılımı nedir gibi sorulara cevap sağlayan bir sistemdir. Bu sayede yolcu akışı önemli ölçüde kontrol altında tutulmuş olunur.
4.4. Simülasyon Sistemleri
SilHavaalanı terminallerinin, yolcuların terminal binası içinde düzgün bir şekilde akış yapabilmesine yönelik tasarlanması çok önemlidir. Çünkü sinir bozucu olan kuyruk oluşumlarının engellenmesi, yolcu akışının hızlanmasında, aynı zamanda da havaalanındaki işlemlerin daha kısa zamanda yapılabilmesi için önemlidir. Havaalanı terminalleri için yolcu akış simülatörü: yurtiçi / yurtdışı seyahat, alışveriş, değişik yürüyüş yolları, ve gerçek hayattaki davranışları ve önemli olan daha bir çok konuyu simüle etmek için kullanılır. Sofistike uygulama yeteneği ile geniş havaalanı tasarımında deneyim ve uzmanlık sunan simülasyon sistemleri mevcuttur. Optimum tasarım ve karmaşık havaalanı terminallerini yapılandırmada yardımcı olur. Simülasyon, havaalanı sektöründe karar vermeye destek olan başarılı bir teknoloji olduğu kanıtlanmıştır ve bu tür simülasyon programlarına için büyük bir talep vardır.
Yolcu ve bagaj hareketleri üç boyutlu simülasyon ile, terminal binası ve tesislerinde;
• Kuyruk zamanı gibi dinamik performansın, olanaklar ve mekansal gereksinimlerinin kullanım ölçümünü sağlar,
• Alternatif düzenleri ve senaryoları açısından sayısız tasarım çözümleri değerlendirmeyi sağlar,
• Terminal binaları (bölümleri) mevcut optimize edilmesini sağlar,
• Tesis büyüklüğü ve gelecekteki terminal binası yapılandırmaları geliştirmeyi sağlar,
• Simülasyonlar uçuş programları ve hizmet süreleri açısından gerçekçidir,
• Yolcu ve bagaj akışı gerçek zamanlı olarak gösterir,
• Kapsamlı raporlama ve analiz sunar.
Bazı simülasyon programları şunlardır;
• InControl
• Cast
• Naco
• Paxsim
4.5. Havaalanı Kuyruk Yönetimi
Kuyruk yönetim sistemleri; kuyruklarda oluşan sorunları, sıra kargaşasından doğan tartışmaları önlemek ve daha hızlı bir şekilde hizmet verebilmek için kullanılan sistemlerdir. Tahmin edilen bekleme zamanının azalmasıyla yolcu üstündeki stresin azaltılması ve arttırılan zaman ile yolcuların daha rahat uçuğa alınması planlanır. Personelin daha verimli bir şekilde yolculara hizmet vermesini sağlamakta, maliyetleri azaltırken akış oranını ve hizmet verilen yolcu sayısını arttırmaktadır. Gelişmiş kuyruk analizi, sıra uzunlukları ve tahmini personel planlamasında yardımcı olur. Yolcuya önemli ölçüde zaman kazandıran sistemlerdir.
Kuyruk Yönetim Sistemlerinin Genel Özellikleri
- Dinamik Bilgilendirme Mesajları.
- Dinamik Sıra Yönetimi.
- Online Durum İzleme
- Kişiselleştirilmiş Ekran Uygulamaları
- Uyku modunda kayan yazı mesajları
- Ek Giriş Formu ile Değiştirilebilen Bilet Tasarımı
- Çalışma takvimi tanımlama
- Tek sistemde sınırsız bilet makinesi ve kiosk uygulaması
Kiosklar üzerinde kullanılmakta olan gelişmiş akıllı sıramatik yazılımları sayesinde sınırsız sayıda numara ve soruya cevap verebilmektedir. Sistem otomatik olarak kişi sayısı ve mesai saatleri gibi faktörleri kolaylıkla tanımlayabilmektedir.
Çağrı Terminali
Banko arkası kuyruk yönetimini sağlamaktadır. Sıradaki kişi çağırılabilir, bir kuyruğa üye olunabilir, son yapılan çağrılar takip edilebilir. Sağlam ve ergonomik bir yapıya sahiptir.
Paneller
Paneller proje durumuna göre istenilen ölçülerde üretilmektedir. Yazılı ve sesli olarak banko ve sıra numarası bildirir. Kablolu ve kablosuz olarak farklı modelleri vardır. Sistem çalışırken bilgisayar bağlantısına ihtiyaç duymaz. Sistem üzerinden kuyrukla ilgili raporlar almak mümkündür.
5. Havaalanındaki Farklı Yolcu Davranışları
Silİnsan Davranışları
Terminalde harcanan zaman hava seyahatinin önemli bir parçasıdır. Yolcunun konforlu konaklaması ekonomik ve makul bir amaçtır çünkü yolcuların terminalde yaptıkları harcamalar havaalanı gelirinin önemli bir parçasıdır.
Hava seyahati yapan yolcular iki temel şekilde kategorize edilir; Gündelik seyahat ve iş seyahati. İş seyahati yapan yolcular havaalanını daha çok kullandığı için havaalanının işleyiş sistemine daha alışkındırlar ve çok fazla sorun yaşamazlar. Gündelik seyehat yapan yolcular sistemi tam olarak çözemediği için genel bir panik ve telaş içerisinde hareket etmektedir. Havaalanında karşışalışan genel yolcu sorunlardan bazıları şunlardır;
• İris, yüz, parmak izi tanıma, el geometrisi teknolojileri-yolcuların kendilerini güvende hissetmelerine rağmen uzun süren işlemler yolcuları rahatsız etmektedir.
• Sıvı kısıtlamaları da yolcuların davranışlarının agresifleşmesine neden olmaktadır. Havayollarının bagaj bilgilerini okumadan havaalanına gelen yolcular güvenlik geçişlerinde ölçüleri uymayan ya da el bagajlarında taşımamaları gereken sıvıların atılmasına tepki gösterirler.
• El bagajlarının belirlenen ölçülerden büyük olması da bir başka sorundur. Son güvenlik noktasından önce yolcular el bagajlarını metal bir kafese koyarak uygun ölçülere uyup uymadığını görürler. Bagajları bu ölçülere uymayan yolcular onlara en yakın yetkiliden izin isteme çabasında olurlar. Bu durum genelde hava yolu taşımacılığını sık kullanmayan yolculardan kaynaklanır.
• Bagaj yükü ağır olup fark ücretini ödemek istemeyen yolcular ya da kişi başı 2 adetten fazla bagajlarının bulunmasına rağmen bunları fark ücreti vermeden taşınmasını isteyen yolcular da vardır.
• Xray cihazından geçerken gerekli eşyaları üzerinden çıkarmayıp 1den fazla geçiş yapan yolcular uzun kuyruk oluşumuna sebep olurlar. Yoğun merkezlerde bu tıkanıklık büyük aksaklıklara neden olur.
• Yoğunluklardan ötürü görevlilerle tartışıp huzursuzluk çıkaran yolcular çıkabilmektedir.
• Güvenlik kontrollerinden geçerken beklemekten yorulan ve şikayetlerini yüksek sesle söyleyen yolcular bulunabilir.
• Güvenlik kontrollerinde önündeki yolcuyu beklerken hazırlık yapmayan bu yüzden işlemleri yavaşlamasına neden olan yolcular da vardır.
Uçak içi davranış bozukluklarının bazıları tamamen yolcunun patolojisine bağlıdır, ancak bazıları da tetikleyici durumların sonucu olabilir: Uçuş gecikmeleri, uçağa alınırken yaşanan kargaşa, koltukların dar ve kısıtlayıcı olmasının yarattığı bunaltı vs. Agresif davranışı tetikleyen nedenlerin en yaygını sarhoşluktur. Olayların en az yarısında saldırgan yolcular alkollü bulunmuştur. Bazı agresif yolcuların ilaç (drug) kullandığı, bazılarının da nikotin yoksunluğuna bağlı kuralları zorladığı görülmektedir. Uçuş anksiyetesi, klostrofobi ve panik yaşayan bir yolcu da huzursuzlanabilir, ama bu başkaları için risk oluşturmaz. Bu nedenle karşılaşılan durumun; zararsız bir heyecan mı, kontrolsüz saldırganca bir davranış mı, yoksa bilinçli bir kuraldışı tutum mu olduğunu ayrıştırmak ve bu kategoriler içinde değerlendirmek gerekir. FAA, havayolu yolcularının şiddet davranışını tanımlarken, uçuş ekibine ve/veya yolculara gösterilen agresif tutumlar ile, uçuş güvenliğini tehdit etme potansiyelini kriter olarak almaktadır.
6. Havaalanında Yolcu Akışının Kolaylaştırılması İçin Kullanılan Teknolojiler
SilMilyonlarca yolcu havaalanında aktarma veya doğrudan geçiş yapar. Trafik akışı giden ve gelen yolculara göre mükemmel bir şekilde kontrol edilmelidir. Yolcu akışının hızlı ve sağlıklı bir şekilde gerçekleşmesi için kullanılan sistemler; check-in, elektronik billboardlar, levhalar ve anonslardır.
6.1. Check-In
Biletini almış olan yolcunun, seyahat edeceği uçuş için belirlenmiş süre içinde, havayolları kuralları çerçevesinde kontrol edilerek, oturacağı yer belirlenerek, biniş kartı ve bagaj etiketinin hazırlanmasıdır. Aşağıda havaalanı yolcu akışını hızlandıran check-in tipleri verilmiştir.
6.1.1. Self Check-In
Yolcuların KIOS’ lar üzerinden biniş kartı almalarını sağlayan check-in uygulamasıdır. Self Check-in hizmetinden, sadece elektronik bileti olan yolcular yararlanabilir. Havaalanlarında bulunan Self-Check-in kiosk cihazları, basit menüleri ile ekrana dokunarak kullanılabilecek şekilde tasarlanmıştır. Kimlik bilgilerine ulaşılabilmesi açısından hava yollarının özel kartları veya herhangi bir banka kartlarının kart okutucuya yerleştirilmesinin yanı sıra, tercihe göre elektronik bilet numaralarını ya da rezervasyon kodlarını (PNR) da girmek suretiyle Self Check-in uygulaması başlar. Gerek hava yolu özel kartları, gerekse banka kartları, sadece yolcuların kimlik bilgilerine ulaşmak amacıyla kullanılacaktır. İşlem istenen bilgilerin tanımlanmasıyla sonuçlandırılır. Yolcular, uçuşun kalkış saatinden on iki saat öncesinden başlayarak dış hatlar için 60 dakika, iç hatlar için 45 dakika kalana kadar Self Check-in yapabilmektedirler. Bagajı olmayan yolcular, işlemleri sonucunda üretilecek olan biniş kartları ile doğrudan uçuşlarına alınacakları kapıya giderler. Bagajı olan yolcular ise “Bagaj Teslim” kontuarından bagajlarını teslim ettikten sonra uçuş kapısına gideceklerdir. Yolculara bagajsız seyahatlerinde, aynı gün dönüşleri varsa "Return Check-in" işlemi yapma olanağı verilmektedir. Bagajlı ya da bagajsız, bağlantılı tüm yurt içi seyahatleri için uçuşun son noktasına kadar "Through Check-in" yapma olanağı sağlanmaktadır.
6.1.2. Online Check-In
Silİlgili havayolundan biletini satın almış olan tüm yolcuların havaalanına gelmeden önce internet üzerinden check in yapabilmelerini sağlayan bir hizmettir. Bu hizmetin online işleme açılma süreleri havayolunun hizmetine göre değişiklik gösterebilir. Pek çok havayolu online check in işlemini uçuşlarının 23–24 saat öncesinden başlayarak, 90 dakika kalıncaya kadar internet üzerinden bizzat yapma olanağı vermektedir. Check in işleminizin uçuşa 24 saat önce açılmasının sebebi son ana kadar uçak tipinin değişme ihtimali olmasından dolayıdır. Web sitelerinden bilet satın işlemini tamamladıktan sonra tarafınıza e-mail ile bilgilendirme yapılacaktır. Burada belirtilen e-bilet bilginizi ve rezervasyon numaranızı kullanarak, uçuşunuza 24 saat kala, online check in linkinden ilgili havayoluna giriş yaparak isim ve soyadı bilginizi girmeniz gerekmektedir. Havayolu, mil programı kart üyeliği numaranızı isteyebilir. Bu sayfayı onaylamadan geçiş yapabilirsiniz. Daha sonra uçağın oturma planı gösterilecek olup koltuk seçme işleminiz talep edilecektir. Biniş kartının çıktısını internetten alan yolcular bagajları olmadığı takdirde, güvenlik kontrolünden geçtikten sonra; bagajı olan yolcular ise check in girişi kapanmadan evvel bagaj teslim veya online check in kontuarlarından bagajlarını teslim ettikten sonra, biniş kapısına gidebilirler.
6.1.3. Barkod Check-In
2D Barkot, Rezervasyon yaptıktan sonra cep telefonunuza SMS ile göndereceğiniz check-in sihirbazıdır. Cep telefonunuza gelen link ile havalimanlarında sıra beklemeden check-in yapmanızı sağlamaktadır.
2D Barkod’un Check-in ‘in Avantajları:
Cep telefonunuzun ekranını havalimanlarındaki kiosk cihazlarının okuyucusuna sadece yaklaştırmanız, herhangi bir işleme gerek kalmadan boarding kartınızın yazdırılmasını sağlar.
Koltuk yerinizi daha önceden ayırtmış iseniz, cep telefonunuzun ekranını kiosk'taki okuyucuya 10 cm kadar uzaktan ve 2 saniye tutmanız halinde, biniş kartınız otomatik basılacaktır. Koltuk seçim işleminizi daha önceden yapmadıysanız, yapmanız istenecek ve daha sonra biniş kartınız otomatik yazdırılacaktır. Bu işlemin sonucunda kontuarlarda check-in sırası beklemeyeceksiniz.
Türkiye’de Pegasus, Atlasjet, Anadolujet gibi havayolu firmaları 2d barkot sistemini başarıyla kullanmaktadırlar.
Atlasjet' in sunduğu "2D Barkod" uygulamasıyla check-in kontuarında beklemek tarih oluyor...
Atlasjet, sektöre getirdiği yeniliklere bir yenisini daha ekledi. Atlasjet tüm tarifeli iç hatlarda geçerli "2D Barkod" uygulamasıyla, yolcularına havaalanında beklemeden uçağa biniş imkanı tanıyor. Online check-in sırasında cep telefonuna mesaj olarak gönderilen "2D Barkod" ile yolcular, uçuş kartı almadan uçaktaki yerlerini alabiliyorlar.
6.1.4. Hızlı Check-In
SilSelf Check in, Barkod Check in ve online check in sistemlerini kapsayan sistemlerin genel adına denir. Bu sistemler sayesinde kuyrukta, kontuarlarda, check-in sırasında bekleme saatini azalmaktadır. Böylece havaalanlarındaki yolcu akışı hızlanmakta, bekleme süresi ve kuyruklar kısalmaktadır.
6.2. Elektronik Bilboardlar
Havalimanlarında yolculara uçuş bilgilerini gösteren ekranlardır. Bu sayede yolcular uçak saatlerini, gecikme olup olmadığını, check-in yapılan yeri ve kapı numaraları gibi bilgileri öğrenebilirler. Bu ekranlar farklı ebatlarda olabilir. Yolcu akışının sağlanmasında önemli rol oynamaktadırlar. Yolcuların bilgilendirilmesi ve yönlendirilmesi için kullanılırlar. Birçok havalimanını bu ekran bilgilerini web sitelerinde de yayınlarlar.
İçerisinde yer alan bilgiler ise;
• Havayolu firmasının adı ya da kodu
• Uçağın harekete kalkış yeri, varış noktası ve her hangi bir uçuş noktası.
• Beklenen varış zamanı (Gecikme olduysa güncellenen varış zamanı)
• Kapı numarası (gate number)
• Check-in alanının numarası ya da check-in yapan firmanın adı.
• Son olarak da uçuşun durumu(Gecikti, İniş yaptı gibi)
Şu an içi kullanımı yaygın olmamakla beraber Mayıs 2011 tarihinde ilk defa 3 boyutlu havalimanı uçuş bilgi ekranı yapılmıştır.
6.3. Levhalar
Başta yolcular olmak üzere terminal içerisinde bulunan insanların ihtiyaçlarını karşılamak üzere oluşturulmuş bilgilendirme levhalarıdır. Görünmesi kolay yerlere ve yolcuların “karar noktaları” na konuşlandırılmalıdırlar. Karar noktası, yolcunun, yapması gereken bir sonraki adımı tanımladığı noktadır. Bu noktalardaki levhalar sayesinde yolcu, daha önce hiç bulunmadığı bir terminalde pasaport kontrolü, check-in gibi işlemleri kolaylıkla yapabilir. Böylece karmaşa olmaksızın yolcular düzgün bir şekilde istedikleri yere rahatça gidebilirler. Levhaların amacı da terminaldeki yolcu tatminini arttırmaktır.
Bu levhalar, insan faktörünün havalimanı dizaynıyla etkileşimini sağlar.
6.4. Anonslar
Tıpkı havalimanı uçuş bilgi ekranı gibi yolculara uçuşlar hakkında bilgi veren anonslardır. Kapı numarası değişikliği, uçak bekleme bilgileri, rötarlar gibi güncellemeler ekranın yanı sıra sesli olarak da anons edilirler.
Grup Adı: "Business CLASS"
YanıtlaSilÖdev Konusu : "Havayolu Taşımacılığında Maliyetler ve Önlenemez gecikmeler sonucu oluşan maliyetler"
---------------------------------------------------------------
HAVAYOLU TAŞIMACILIĞI
Taşımacılık (transportation), kişi ve eşyanın ekonomik, hızlı ve güvenli bir şekilde bir yerden bir yere taşınarak yerlerinin değiştirilmesi şeklinde tanımlanmaktadır. Taşımacılık yapılırken uçak, tren, otomobil veya bisiklet ve motosiklet gibi çeşitli araçlardan faydalanılır. Ulaştırma ekonomik, toplumsal ve kültürel anlamda çok geniş bir etki alanına sahiptir. Bir ülkenin kalkınmasındaki önemli faktörlerden biri olan ulaştırma sektörüne geçmişte verilen önem bu ulaşım ağlarının varlığı ile ispatlanmaktadır. Bir ülkenin özellikle ekonomisinin ve sanayisinin gelişebilmesine direkt etki eden ulaştırma sektörünün önemi tüm dünyaca kabul edilmektedir. Ülkenin ekonomik anlamda sanayisiyle, tarımıyla, turizmiyle, ticaretiyle ve kültürüyle başka ülkelerle rekabet edebilir konumda olması, öncelikle ulaşım ağlarının bu rekabete yetecek düzeyde olmasıyla gerçekleşebilir.
Gelişmiş ülkelerde ulaşımda öncelikli olarak demiryolu kullandıkları biliniyor. Karayollarının özellikle yük taşımacılığında verimsiz olması demiryollarına verilen önemi artırmaktadır. Dünya ülkeleri kıtalararası ulaşımda ve ülke içindeki çok uzun mesafelerde havayollarını tercih etmektedirler. Yük taşımacılığında demiryolu ve deniz yollarının tercih edilmesi, ülkenin mevcut şartlarına göre tespit edilse de karayollarının daha çok şehir için ulaşımda kullanılmasının sebebi bellidir.
Havayolu taşımacılığının; faaliyetleri açısından uluslararası alana en açık sektörlerden bir tanesi olması, küreselleşme olgusunun bu sektörü derinden etkilemesine sebep olmaktadır. Bununla birlikte sektörde yaşanan deregülasyon, özelleştirmeler, şirket birleşmeleri ve iş birlikleri ile uluslararası alanda yapılan düzenlemeler dikkat çekmektedir. Diğer taraftan, son yıllarda yaşanan ekonomik krizler ve terör olayları da hava taşımacılık sektörünü etkilemiştir. Ülkemizde ise hava taşımacılığı sektörü; iç hat uçuşların özel havayolu işletmeleri tarafından gerçekleştirilmesine izin verilmesi, şirket kurmanın kolaylaştırılması, uçak ve personel temininde kolaylık, devlet desteği, teşvikler ve indirimler sağlanması ile hızlı bir büyüme trendine girmiştir. Bu büyüme trendi aynı zamanda yük ve yolcu talebinin de artmasını sağlamıştır. Ancak sürekli ve hızlı büyüyen sektör, beraberinde planlanması güç kapasite problemlerini ortaya çıkarmıştır. Çeşitli tip ve sayıda uçağa sahip filonun planlanması ve yolcuların taleplerini karşılayacak zamanlarda uçurulması, havayolu işletmeleri için önemli bir strateji halini almıştır.
Grup Adı: "Business CLASS"
YanıtlaSilÖdev Konusu : "Havayolu Taşımacılığında Maliyetler ve Önlenemez gecikmeler sonucu oluşan maliyetler"
---------------------------------------------------------------
2.2.MALİYET
Maliyet kavramı, belirli bir amaç uğrunda katlanılan fedakârlıkların parasal olarak ifade edilmesi şeklinde tanımlanabilir. Örneğin kullanımdan fayda sağlamak üzere satın alınan bir demirbaşı; alış bedeli ve alışla bağlantılı doğrudan giderler, demirbaşın maliyetini oluşturur. Amaç edinilen varlıktan yarar sağlamaktır. Buna göre yarar sağlamak amacıyla satın alınan bir varlık nedeniyle katlanılan tüm fedakârlıklar; varlığın maliyetini oluşturmaktadır.
Maliyetin, giderlerden oluşması, maliyet kavramı ile gider kavramının aynı olduğu anlamına gelmemektedir. Fakat bu iki kavramın birbiri ile karıştırıldığını görülmektedir. Gider, varlığın belirli bir amaç doğrultusunda katlanılan maliyetinin yararlanma imkânı kalmayan, tükenen kısmı olarak tanımlanabilir. Ancak, bazen bir varlığın belirlenen amacın dışında da yararı tükenebilmektedir. Amaç dışında varlıkta meydana gelen yarar tükenmesi, zarar kavramı ile ifade edilmektedir. Zarardan söz edebilmek için net varlıklardaki (öz sermayedeki) azalışın arızi bir iş ve olaydan veya işletmenin yan faaliyetlerinden doğmuş olması gerekir. Aksi durumda zarar değil, gider doğmuş olmaktadır.
Havayolu şirketlerinin CEO’larının katıldığı bir toplantıda rastladığımız yöneticilere “İleriye dönük üç önemli planınız nedir ?” diye sorsak cevaplar mutlaka şöyle olacaktır:
“Maliyetleri düşürmek”
Her ne kadar son aylarda %20’ye yakın oranda değer kaybeden petrol fiyatlarına karşı havayolu şirketlerinin elinde hedging dışında herhangi bir rekabet aracı bulunmamaktadır. Bundan dolayı, birim maliyetleri düşürmede havayolu şirketleri, akaryakıt gibi dışsal maliyet kalemlerinden çok, kontrol edilebilir maliyetlere kafa yormaktadırlar.
Maliyetleri azaltma yönünde atılabilecek 5 adım uzmanlar tarafından düşünülmüştür. Bunlar :
1. Akaryakıt verimliliği yüksek, modern bir filo
Bu duruma örnek olması açısından yakın gelecekte pazara girecek olan dar gövdede A320NEO ve Boeing 737 MAX, geniş gövdede ise Airbus A350 ve Boeing 787 Dreamliner gibi modellerin tercih edilmesi, %7-10 arasında ek tasarruf sağlayabilir.
2. Basit ve düşük maliyetli teknik bakım yapısı
Yeni uçak alımlarına eş zamanlı olarak, satış sonrası hizmet alımlarıyla ilgili iskontolu fiyatlar üzerinden anlaşma yapılabilir. Ayrıca belli motor tipiyle elde edilen tasarruf artırılabilir.
3.Personel giderinin kontrol edilebilir düzey tutulması
Günümüzde bir havayolu şirketinin toplama maliyetinin %25-30’unu personel giderleri oluşturmaktadır. Özellikle, uçuş operasyonları için organizasyon yapısını sınırlı tutmak bu noktada fayda getirecektir.
4.Şirketin işletme yapısını optimize etmek
Operasyon süreçlerini basitleştirmenin, maliyet azaltılmasında etkin bir rol oynadığı herkes tarafından bilinmektedir. Ana faaliyet konularını iyi inceleyip, bunun dışındaki süreçlerin dış kaynak kullanımı (outsourcing) ile temin edilmesi sağlanabilir.
5.Doluluk oranı yüksek, verimli uçuş ağı
Ayrıntılı ve çok yönlü hat araştırması ile doluluk oranı ve karlılığı yüksek hatlardan oluşan bir network yapısı, birim maliyetleri en aza indirmede yardımcı olacaktır.
Grup Adı: "Business CLASS"
YanıtlaSilÖdev Konusu : "Havayolu Taşımacılığında Maliyetler ve Önlenemez gecikmeler sonucu oluşan maliyetler"
---------------------------------------------------------------
2.3.DOĞRUDAN MALİYETLER
Doğrudan (direct) maliyet, doğrudan doğruya belirli bir üretim birim veya hacmine bağlı olarak katlandığı maliyetler karşılığıdır. Diğer faaliyetlerle bir bağlantısı olmayan, hangi faaliyete ait olduğu belli olan, bir faaliyetin yerine getirilmesinde doğrudan kullanılan kaynakların maliyetidir. Bunlar, söz konusu faaliyetin temel ögesi niteliğindedir ve teknik bakımdan tespiti kolaydır. Örneğin, bir faaliyette çalışan personelin aylığı, sarf edilen malzemenin maliyeti, kullanılan binanın kirası.
Havacılık sektöründe görülen maliyetleri doğrudan ve dolaylı olmak üzere iki ana başlık altında toplamaktayız. Aynı zamanda maliyetler sabit (fixed) ve değişken (variable) olmak üzere gruplandırılmaktadır. Havayolu şirketlerinin büyük çaptaki maliyetleri, sabit maliyetler (fixed costs) olarak adlandırılmaktadır. Bu harcamaların %10’luk bir oranı havalimanları ve seyrüsefer hizmetlerine ayrılmıştır. Bunun yanında personel gelirleri (labor costs) kontrol edilmesi zor bir maliyet parçasını oluşturmaktadır. Bu tür harcamalar Asya’da %20, Avrupa’da %30 ve Amerika kıtasında %38 civarında olmak üzere dünya üzerindeki konumlara göre değişiklik göstermektedir. Bir diğer sabit maliyet örneği ise hiç kuşkusuz yakıt masraflarıdır (Oil Prices). Yakıt, maliyetlerin hemen hemen %25’lik diliminde etkili olan havayollarının yıllık 97 milyar doları heba ettiğin bir masraf kalemidir. Formül olarak, yakıt ücreti ne kadar artarsa havayolu şirketinin yıllık geliri paralel olarak azalmaktadır. 2002 yılında bir varil petrolün değeri 25 dolar iken, o yıl havayolları % 5’ lik bir gelir elde etmişlerdir.
Operasyon harcamaları gruplarsak :
%28- Uçuş operasyonları
%18- Havalimanı / En-route
%14- Biletleme, Satış ve promosyon
%12- Yönetim ve diğer giderler
%11- Yolcu hizmetleri
%11- Bakım
%6 - Yıpranma giderleri
Low cost havayollarının masraflara olan avantajlı etkileri ise,
%30- Toplam uçuş görevlisi harcamaları
%5 - Handling masrafları
%50- Yolcularla ilgili harcamalar
%70- Satış masrafları (sales costs)
%60- Diğerleri
Grup Adı: "Business CLASS"
YanıtlaSilÖdev Konusu : "Havayolu Taşımacılığında Maliyetler ve Önlenemez gecikmeler sonucu oluşan maliyetler"
---------------------------------------------------------------
2.4.DOLAYLI MALİYETLER
Dolaylı maliyetler belirli bir sistem ile kolayca tanımlanabilir değildir. Bunun nedeni diğer harcamalara göre daha küçük bir maliyet kalemi olmasıdır. Dolaylı maliyetler genellikle iki ana kategoride incelenir:
1. Genel Yönetim Giderleri (General and Administrative G&A Expenses)
2. Havai Giderler (Overhead costs)
Genel yönetim giderleri küçük tanımlanabilir ilişki dahilinde olan belirli geliştirme veya üretim operasyonları gibi kurumun genel işleyişinden ortaya çıkan maliyetleri kapsar. Genel yönetim giderleri, kurumsal memur gelirlerini, işletmenin idari merkezinin işletim harcamaları, bağımsız araştırma ve geliştirme faaliyetlerini ve ihale tekliflerini kapsar.
Havai giderler, daha çok üretimle ve geliştirme alanları faaliyetlerinin sonucunda oluşan elektrik, aşınma payı, ısınma, havalandırma-klima masrafları (HVAC), bilgisayar hizmet masrafları ve çalışanların sosyal yardımları gibi dolaylı maliyetlerdir. Şirketler bu giderlere ek olarak tanımlanabilir fonksiyonlara göre havai masraflara mühendislik havai gideri veya üretim havai giderleri eklemektedirler.
Dolaylı Maliyetler (Indirect Operating Costs)
%46 - Amortisman ve faiz giderleri
%34 – Marketing harcamaları
%12 – Personelle ilgili harcamalar
%6 – Yönetim giderleri
%2 – Diğer
Grup Adı: "Business CLASS"
YanıtlaSilÖdev Konusu : "Havayolu Taşımacılığında Maliyetler ve Önlenemez gecikmeler sonucu oluşan maliyetler"
---------------------------------------------------------------
3.HAVAYOLU TAŞIMACILIĞINDA ÖNLENEMEZ GECİKMELER
-ÖNLENEMEZ GECİKMELERİN MALİYETLERİ
3.1.DOĞAL FELAKETLER
Doğanın meydana getirdiği ve insan yapımı faktörlerin desteklediği çoğu zaman maddi zararlara yol açan doğal olaylardır. Bu doğa olayları, insanların yaşadıkları yerlerde oluştukları zaman birçok insanın can kaybına ve sakat kalmasına aynı zamanda evlerini ve arabaları gibi maddi servetlerini kaybetmelerine neden olmaktadır. Sel, volkanik patlamalar, deprem, tsunami, çığ, yanardağı püskürmesi sonucunda oluşan dağın yamaçlarından aşağı inen partiküller (erimiş buz, kül, çamur ve kayalardan oluşan volkanik çamur vs.), toprak kaymaları, tipi, kuraklık, dolu fırtınası, sıcak hava dalgaları sonucunda oluşan doğa olayları, tropikal fırtınalar, tayfunlar, hortumlar, orman yangınları ve kasırgalar doğal felaketlere örnek gösterilebilir.
Bu tür doğal felaketler insan sağlığını tehdit ettiği gibi, yaşamın birçok alanını olumsuz bir şekilde etkilemektedir. Örnek olarak ;
-Eğitim ve öğretimin aksaması
-Emniyet ve asayiş hizmetlerinin aksaması
-Arama ve kurtarma faaliyetlerini aksaması
-Ulaşım ve haberleşmede aksaklıklarını yaşanması
-İşsizliğin artması gibi faktörler doğal felaketlerin sebep olduğu olumsuzluklardan birkaçıdır.
Bu tür doğal felaketlerden elbette havacılık sektörünün etkilenmemesi imkânsız bir durumdur. Doğal felaketlerin türüne bağlı olarak öncelikle yerde, havalimanındaki zararlara sebebiyet vermesi, uçuşların iptal olması gibi gelişmeler havacılık sektörünü de olumsuz etkilemektedir. Havacılık sektörünün olumsuz etkilenmesi, domino taşı misali bütün acil durum planlamasını da etkileyecektir. Örneğin, 23 Ekim 2011 tarihinde merkez üssü Van’da gerçekleşen 7,2 şiddetindeki depremde Ferit Melen Havalimanı’nın kule tarafında deprem neticesinde hasar oluşmuş, acil yardımlar hemen gönderilme imkânı oluşamamıştı. Daha sonra DHMİ tarafından Ağrı Havaalanı’ndan prefabrik kule getirip uçuşlarına devam edebilmiştir.
Aynı yıl içinde 11 Mart 2011 tarihinde Japonya’da 8,9 şiddetinde deprem ve ardından tsunami meydana gelmiştir . Havayolu ve karayolu ulaşımı yapılamaz olmuştur. Birçok havalimanı kapatılmış, hatta ülkenin en büyük havalimanı olan Tokyo Narita Uluslararası Havalimanı ile Haneda Havalimanlarında bir süre uçuşlar durmuştur. Elbette bu depremin etkisi bununla sınırlı kalmamış, havayolu şirketlerine de büyük zararları beraberinde getirmiştir. Özellikle Fukişima santralinden yayılan radyasyon nedeniyle ülkeye gelecek olan turistlerin ve iş adamlarının ülkeden uzak durmasına yol açmıştır. Birçok havayolu şirketi mecburen kısıntıya gitmiştir. Fakat bunların arasında bir şirket var ki İzlanda’da yaşanan yanardağ faciasının ardından yaşananların, havayolu şirketi üzerindeki yapacağı etkileri adeta bir ders niteliğindedir. Delta Havayolları’ndan yapılan açıklamaya göre, şirketin Japonya hatlarında 2011 Mayıs ayına kadar arz edilen kapasitede %15-20 arasında kısıntı yapılmıştır. Delta’nı sadece Tokyo pazarından elde ettiği gelir 2 milyar dolar. Yapılmak zorunda kalınan kapasite kısıtlaması sonucunda 2011 yılı sonunda 250-400 milyon dolar arasında gelir kaybı yaşamıştır. Delta. com’dan alınan haritaya bakıldığında Tokyo, Delta’nın Güneydoğu Asya seferleri için kullandığı bir bölgesel hub konumundandır. Şirket sözü edilen bölgenin en önemli turistik ve finansal merkezilerinin bulunduğu 13 noktaya Tokyo üzerinden sefer düzenlemektedir. Bu durum Delta’nın zararının nasıl büyük olduğunu göstermektedir.
Grup Adı: "Business CLASS"
YanıtlaSilÖdev Konusu : "Havayolu Taşımacılığında Maliyetler ve Önlenemez gecikmeler sonucu oluşan maliyetler"
---------------------------------------------------------------
Doğa olayları denildiğinde kar yağışı ve kar fırtınaları sonrasında oluşan gecikmeler her sene sıklıkla karşılaşılan durumlardan biridir. Türk Hava Yolları’nın 2012 yılının Ocak ayının son 3 gününde toplamda 505 uçuşunu iptal ederek, 9 milyon dolar zarara uğramıştır. Sadece Türkiye’de değil, İsveç’te 2012 yılının Aralık ayında yağan kar sebebiyle Stockholm’de bulunan Uluslararası Arlanda Havalimanı’nda iniş ve kalkışlar yapılmamış, yüzlerce iç ve dış hat uçuşu iptal olmuştur.
2010 yılında İzlanda’da Eyjafjallajökull yanardağının faaliyet göstermesi sonucunda oluşan kül bulutları yüzünden havacılık sektörü 11 Eylül olaylarından sonra en büyük darbeyi almıştır. 15 Nisan – 17 Mayıs tarihleri arasında başta Kuzey Avrupa olmak üzere neredeyse Avrupa’da yer alan ülkelerin tamamı uçuşlarına ara vermek durumunda kalmıştır. IATA yayınladığı tahmini raporuna göre kül bulutlarının etkinlik gösterdiği hava trafiğinin durduğu bir günün havacılık sektörüne 200 milyon dolar zarar getirdiğini, toplam kaybın ise 1,7 milyar dolar olduğunu açıklamıştır. Ayrıca AOA (The Airport Operators Association) havalimanlarının 6 günde 80 milyon pound kaybettiğini açıklamıştır. Bu süreçte toplam 95,000 uçuş iptal olmuştur. Ayrıca British Airways ve Easyjet’in hisseleri % 5, Air France – KLM ortaklık hisseleri %4.5 ve Lufthansa hisseleri %3.5 düşmüştür.
İzlandalı yanardağın püskürttüğü küller sebebiyle Nisan ayında yaşanan krizin etkileri şirketlerin sonuçlarına yansımıştır. Nisan ayına yönelik olarak yapılan açıklamalarda, taşınan yolcu sayısındaki büyük düşüşler dikkat çekmektedir.
İşte onlardan bazıları:
Aer Lingus, 689.000 yolcu, %27,1 düşüş
Easyjet, 3,5 milyon yolcu, %7,6 düşüş
SAS, %24,3 düşüş
British Airways, 2,1 milyon yolcu, %22,4 düşüş
Ryanair, 5 milyon yolcu, %5,6 düşüş
Air Berlin, %16,5 düşüş
3.2.KAZALAR
Kaza, uçuşun herhangi bir aşamasında, uçakta bulunan kişilerle veya uçakla ilgili oluşabilecek, bir kişinin ciddi olarak yaralanması veya uçakta hasara yol açan teknik arıza veya uçağın kaybolması durumudur. Kazalar, havayolu şirketlerine büyük cezalar doğurmaktadır, fakat diğer maliyetlerden farklı olarak itibar kaybı meydana getirmektedir. Aynı zamanda havacılıktaki kazalar bir dönemi kapatıp yeni bir dönemi açan durumlar da oluşturmaktadır.
25 Mayıs 1979’da American Airlines’a ait DC-10 uçağı, Chicago O’Hare havalimanından kalkarken sol kanat motorlarından biri kopmuş, yükselmeyi başaran uçak daha sonra kontrolden çıkıp yere çakılmıştır. Kazada 13 mürettebat ile birlikte 258 yolcu ve 2 kişi de yerde olmak üzere toplam 273 kişi hayatını kaybetmiştir. Kazanın ardından ABD’de DC-10 uçakları yasaklanmış, AA’nın teknik bakım açısından kusurlu bulunması nedeniyle 500,000 dolar ceza kesilmiştir.
27 Mart 1977 ise dünya sivil havacılık tarihinin en kanlı günüdür. Las Palmas Havaalanı yapılan bir bomba ihbarı sonucunda uçuşlara kapatılmış, PanAm ve KLM havayollarına ait iki dev Boeing 747’yi Kanarya Adaları’nda, Tenerife’de bir araya getirmişti. Sisli bir havada yeniden kalkış yapmaya hazırlanan iki uçak, yabancısı oldukları bu meydanda yollarını bulmaya çalışıyorlardı. Pilotun aceleci davranması sebebiyle erken hareket eden KLM uçağı kalkış esnasında, piste enlemesine geçiş yapan PanAm uçağına ortadan çarpmıştır. Sonuç olarak toplamda 583 kişi hayatını kaybetmiştir.
Grup Adı: "Business CLASS"
YanıtlaSilÖdev Konusu : "Havayolu Taşımacılığında Maliyetler ve Önlenemez gecikmeler sonucu oluşan maliyetler"
---------------------------------------------------------------
3.3.TERÖR OLAYLARI
Terör olayları denince akla hep 11 Eylül Faciası gelir. Başta American Airlines ve United Airlines olmak üzere birçok şirket ekonomik krizlere ve/veya iflas korumaya başvurmuştur. 11 Eylül sonucunda ABD’de havayolu sektörü 20 milyar dolar zarar ederken, 100.000 civarında çalışan işini kaybetmiştir. United Airlines ve US Airways olaydan kısa bir süre sonra iflas bayrağını çekerken, takip eden yıllarda da gerek ABD gerekse dünyanın diğer ülkelerindeki havayolu şirketlerinden benzer haberler sıkça duyulur hale geldi. 2005 yılının sonuna doğru Delta Airlines ve Northwest, iflas konvoyuna katıldı. Avrupa tarafında ise Swiss Air’in batışı, adını Swiss olarak değiştirmesi ve sonrasında yine başarılı olamayarak Lufthansa tarafından satın alınışı (2005) 11 Eylül’ün Avrupa tarafındaki en dramatik yansımasıdır.
11 Eylül’ün ekonomik etkilerine tarifeli taşıyıcılar ve low-cost taşıyıcıların gözünden bakacak olursak şu şekilde bir etkiden söz edebiliriz:
Tarifeli Taşıyıcılar
Frekans: Azalmıştır
Hat yoğunluğu: Azalmıştır
Hava Trafiği: Azalmıştır
Gelirler: Azalmıştır
Bilet ücretleri: Artmıştır
Karlılık: Azalmıştır
Low-cost Taşıyıcılar
Bilet ücretleri: Azalmıştır
Hava Trafiği: Artmıştır
Gelirler: Artmıştır
Karlılık: Artmıştır
Grup Adı: "Business CLASS"
YanıtlaSilÖdev Konusu : "Havayolu Taşımacılığında Maliyetler ve Önlenemez gecikmeler sonucu oluşan maliyetler"
---------------------------------------------------------------
3.4.GREV
İşçilerin, bir iş kolu veya bir iş yerinde haklarını elde etmek için, faaliyeti durdurmak veya işin niteliği çerçevesinde işi önemli ölçüde aksatmak şeklinde kendi aralarında veya bir sendika tarafından alınmış karara uyarak işi bırakmalarıdır. Son yıllarda hava yolu şirketlerinin ekonomik olarak zor günler geçirmesi hava yolu şirketlerinin çalışanlarını greve götürmektedir. İnternet üzerinde arama motorlarında “strike air traffic controllers” şeklinde arama yaptığınızda Avrupa’da ne kadar sıklıkla grev yapıldığına dair fikir edinmemizi sağlıyor.
Grevler uçuş sayılarında %50’ye varan iptallere sebebiyet vermektedir. 2010 yılında Fransa’da grevlere karşı tepki olarak sadece havayolu yöneticilerinden Michael O’Leary olmuştur. O’Leary grevlere çözüm olarak 1981 yılında ABD Başkanı Ronald Reagan döneminde uygulanan bir uygulamayı devreye sokulması önerisinde bulunmuştur. O dönemde, çalışma şartlarından ve maaşlarından memnun olmayan hava trafik kontrolörleri greve gider. Greve çıkan memurlara iki gün içinde işe dönmeleri yönünde çağrı yapılır. Toplam personelin ancak %10 kadarı işe döner. Geri kalan 11.345 memur greve devam eder.
Sonuç?
11.345 kişi işten çıkarılır. Hem de bir daha asla eski işlerine dönmemek üzere. ABD’nin merkezî havalimanlarında trafik yarı yarıya azaltılır. Ama böyle bir duruma karşı azar azar hazırlık yapmış olan Federal Havacılık Dairesi (FAA), kısa zamanda durumu toparlar ve askerî personelin yanı sıra istihdam edilen yeni personel ile yola devam edilir.
Bu bir kalıcı çözüm müdür bilinmez ama grevler de hava yolu şirketlerinin önlenemez maliyetler listesinde ilk sıralarda yer almaya şimdiden başlamıştır. Yakın zamanda THY’de kabin görevlilerinin başlattığı grevler neticesinde hem yolcular etkilenmiş hem de şirket günlük 128 uçuşunu iptal etmiştir.
Sadece Türkiye’de değil, Avrupa’nın birçok ülkesinde grevler hızla artmıştır. İtalya’da Alitalia içinde bulunduğu zor durumdan kurtulmak üzere devletten kurtarma planı garantisi almasına rağmen çalışanları greve gitmiş, şirket yılın ilk yarısını 280 milyon dolar zarar ile kapatmıştır.
2007 yılında grev sahnelerinde İskandinav ülkelerinin ortak havayolu olan SAS’ın İsveç bacağında rastlanmıştır. 800 kabin görevlisi alışılagelmiş üzere maaş ve çalışma koşullarında iyileştirme yapılması için greve gitmiş, 1200 uçuş iptal olmuştur.
Grev konusunda Avrupa’da Almanya başı çekmektedir. 2010 yılında Lufthansa, Lufthansa Cargo ve Germanwings’ten yaklaşık olarak 4000 pilotun katılmasıyla 4 günlük grev yapılmıştır. Günlük 1800 sefer yapan Lufthansa, 960 sefer yapmak zorunda kalmıştır.